Unijne miliardy na transport w Polsce Wschodniej. Kiedy odczujemy poprawę?

Gros środków finansowych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 przeznaczone zostanie na unowocześnianie biznesu i poprawę połączeń transportowych miast wschodniej Polski. Na konsultacjach społecznych, które miały miejsce 1 października w Białymstoku,  poinformowała o tym wiceminister rozwoju regionalnego Iwona Wendel.

Program Operacyjny Polska Wschodnia obejmuje pięć polskich województw wschodnich: warmińsko- mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie i stanowi znaczące wsparcie dla samorządów. Regiony te wsparte zostały poprzednim programem sumą 2,2 miliarda euro. Jak zapowiedziała wiceminister, środki przeznaczone na kolejne lata będą podobne i wyniosą ok. 2 miliardów euro. Z tej sumy ponad połowa (ok. miliard euro) przeznaczona zostanie na poprawę najistotniejszych obszarów: inwestycji w kolej i systemy zarządzania ruchem drogowym.

fot. polskawschodnia.gov.pl
W kwestii poprawy jakości transportu możemy mieć mieszane odczucia. Środki komunikacji uległy zdecydowanemu polepszeniu, miejskie tabory głównych ośrodków „Wschodu”- Lublina i Rzeszowa- w niczym nie odstają od tych warszawskich czy wrocławskich. Niskopodłogowe maszyny, z klimatyzacją, miejscami dla niepełnosprawnych, przesiąknięte elektroniką wyglądają jak wypieszczone perełki, którymi lokalna władza chlubi się jak tylko może. Do 2020 roku na komunikację miejską przeznaczone zostanie  ok. 840 milionów euro (85  procent budżetu). Dzięki nim powstaną nowe linie kolejowe i trolejbusowe, ulice i obwodnice miast, służące rozwojowi przede wszystkim większych ośrodków (Lublin, Rzeszów, Białystok).

Poza wojewódzkimi miastami nie jest już tak kolorowo. Połączenia kolejowe, z których korzystają masy studentów i nie tylko,  są największą bolączka w transporcie międzymiastowym na Wschodzie. Ileż to razy podróżujący koleją z „prowincji na prowincję” zmuszeni byli czekać po kilkadziesiąt minut na spóźniony pociąg, jak wiele razy jeździli ściśnięci w jedynym (!) wagonie niczym ryby w puszce? Postoje w trasie i wypadki również nie należały do wyjątków. Dodatkowe wagony pojawiają się nie zawsze, a z czasowością docelową pociągów też bywa różnie. W tej kwestii zmian na lepsze jeszcze nie widać, a pieniądze unijne przeznaczone na unowocześnienie i usprawnienie kolei Polski Wschodniej wydają się prezentem idealnym, którego wręcz nie wypada zmarnować. Unijne wsparcie na kolej może wynieść w ciągu 6 lat nawet do 300 milionów euro.  


Wiele zależy od władz centralnych. Przedstawiciele obecnego rządu będą pertraktować Program z Komisją Europejską na przełomie 2013 i 2014 rok, a następnie dysponować uzyskanymi środkami. Do 2020 roku polski parlament zmienić może się co najmniej 2 razy, ale przydałoby się, by stanowisko polityków w sprawie funduszy na transport  i plany realizacji projektów były konsekwentnie realizowane.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls